VAN 31=07 TOT EN MET 8-08-2021 ZIJN WIJ GESLOTEN

7 tips voor rijden bij gladheid

Tip 1: Doe rustig aan
Haastige spoed is zelden goed. Deze spreuk gaat dubbelop als de weg glad is of als er sneeuw ligt. Wanneer u probeert hard op te trekken als er sneeuw ligt, dan hebt u kans dat de autobanden zich in de sneeuw gaan ingraven. Bij gladheid bestaat kans dat de auto gaat slippen. Geef dus niet teveel gas en laat de koppeling rustig opkomen.

Tip 2: Afstand houden
Zorg dat er tussen u en de auto voor u veel ruimte zit. Die extra meters zijn hard nodig in het geval dat de auto voor u een noodstop maakt. U hebt dan meer tijd en meer ruimte om tot stilstand te komen. Hierdoor kunt u langzamer remmen, zodat het slipgevaar afneemt. En als u meer weg voor u hebt, kunt u ook voorkomen dat de auto achter u tegen u botst.

Tip 3: Kijk vooruit
De gemiddelde automobilist kijkt 20 meter voor zich uit. Als het glad is, is het beter om minimaal een dubbele afstand aan te houden. Dan kan je beter anticiperen op eventuele obstakels.

Tip 4: Houd continu remdruk
Wanneer u een noodstop moet maken is het van belang dat het antiblokkeersysteem goed werkt, mits uw auto voorzien is van ABS. Het antiblokkeersysteem zorgt er namelijk voor dat uw wielen blijven draaien (anti-blokkeren), zo kunt u blijven sturen. Om dit systeem goed laten functioneren, moet u zorgen voor een continue remdruk. Ga dus niet pompend remmen. Schrik niet als het rempedaal hierbij trilt of rare geluiden maakt. Dit is namelijk een normale bijwerking die dit systeem teweeg brengt.

Tip 5: Niet remmen
In sommige gevallen is het beter om helemaal niet te remmen. Wanneer u door een bocht rijdt bijvoorbeeld. Laat dan het gas ver voor de bocht los. Zo vermindert u ook vaart en kunt u de bocht rustig nemen. Geef vervolgens pas weer gas als u uit de bocht bent.

Mocht u onverhoopt toch te hard hebben geremd of hebt u teveel gas gegeven, probeert u dan rustig te blijven. Soms is het beter om de auto uit te laten glijden. Een radicale poging om de auto van schade te redden kan tot gevolg hebben dat u een frontale botsing met een boom of een tegenligger veroorzaakt.

Tip 6: Winterbanden
Winterbanden helpen veel. Kijkt u maar eens naar dit filmpje van de ANWB.

Let op: winterbanden zijn geen magische oplossing voor iedere verkeerssituatie. Winterbanden leveren doorgaans een kortere remweg op dan zomerbanden, maar als u (te) hard rijdt, wordt dat effect volledig opgeheven.

Tip 7: Bandenspanning
Het is een fabeltje dat een lage bandenspanning zou helpen bij gladheid. De banden zouden meer contact met de weg maken en dat zou moeten resulteren in extra grip. Dit is helaas onwaar. Te slappe banden gaan namelijk ten koste van de stabiliteit. En de zachtere structuur van winterbanden maakt dit probleem alleen nog maar erger. Het is dus juist zaak om een uw bandenspanning op orde te hebben.

14-01-2019

Wat zijn jouw bevindingen van het gelopen jaar? Waren er bepaalde trends?
“Nee. Echt trends heb ik niet gezien, maar ik zag wel dat de auto-industrie weer opleeft. Mensen kopen weer vaker een nieuwe auto. Het spelletje begint bij nieuw kopen, zeg ik altijd. Als mensen geen nieuwe auto kopen, is er ook minder aanbod. Het aanbod was het afgelopen jaar weer beter dus in die zin zie je dat het ‘spelletje’ weer aan de gang is.”

Merkte je de jaren ervoor dan echt een dip?
“Ja, het was wel een aflopende zaak… Nou ja, een aflopende zaak is misschien wat overdreven, maar m’n aantallen namen al vanaf 2010 af.”

Hoe denk je dat het komt dat het dit jaar dan weer beter gaat?
“Ik denk dat mensen nu eindelijk weer zo’n grote uitgave durven te doen. De huizenmarkt is nu ook weer booming en je merkt dat de auto’s daar direct achteraan komen.”

Denk je dat die trend zich de komende jaren voort gaat zetten?
“Dat hoop ik natuurlijk wel, maar er is veel aan de hand met de bpm-regeling. Hierdoor wordt het wat lastiger, maar ik denk het wel. Ik zie het altijd hetzelfde als de huizenmarkt. Uiteindelijk is er veel vraag dus moeten we meer gaan bouwen, ondanks dat soort bijzaken. Ik denk niet dat het wordt zoals het ooit was, maar dat maakt niet uit.”

Waarom denk je dat het niet meer zo wordt?
“Er is nu eenmaal meer tendens tegenwoordig. Je hebt private lease, veel mensen die hun eigen auto zelf verkopen en dat soort dingen.”

Wat zijn jouw verwachting voor volgend jaar als je denkt aan elektrisch rijden, diesel en dat soort zaken?
“Dat wordt wel echt een probleem denk ik. Ik las onlangs nog een bericht dat de regering de verkoop van benzine en dieselauto’s in Nederland gaat verbieden. Dat is een trend die zich voort gaat zetten. Daarbij komt dat de elektrische auto nog niet klaar is om dat gemis op te vangen, dus dat is jammer.”

Maak jij je daar zorgen over?
“Het is natuurlijk wel een tendens die zich voortzet. Als je kijkt naar Duitsland waar diesels niet de stad in mogen, dat spreidt zich als een olievlek uit. Daar hebben we straks ook mee te maken in Nederland.”

Denk je dat die regelingen in onze buurlanden ook invloed hebben op de Nederlandse consumenten?
“Ja, zeker. Je merkt dat consumenten die, wat kilometers betreft, het liefst voor een diesel zouden willen gaan daar nu wel twee keer over nadenken. Diesel wordt de grond in geboord. Daar komen extra kosten voor, zoals accijns en wegenbelasting en dat willen mensen natuurlijk niet.”

Wat denk je dat dat voor invloed heeft op lange termijn?
“De regering wil dat die elektrische auto er komt dus die komt er. Dat vind ik wel jammer, want ik denk dat er veel betere oplossingen zijn.”

Wat zou volgens jou dan een betere oplossing zijn?
“Waterstof bijvoorbeeld werkt perfect. Veel beter dan een elektrische auto. Daarbij komt dat elektrische auto’s een groot nadeel hebben: de accu. Een accu raakt op en is niet recyclebaar. Dat betekent dat je op gegeven moment met een restproduct zit waar niemand wat mee kan. Dat is een probleem waar nu overheen word gestapt. En dat vind ik jammer, want het gaat wel gebeuren.”

Hoelang denk je dat het gaat duren voordat de elektrische auto het straatbeeld overneemt?
“Ik denk dat dat binnen nu en vijf jaar gebeurt. De regering gaat de verkoop aan ‘gewone mensen’ ongetwijfeld stimuleren aan de hand van een inruilpremie. Dat is in Duitsland ook al zo.”

Wat is jouw mening daarover?
“Ik ben eigenlijk geen voorstander van de elektrische auto. Niet omdat ‘ie elektrisch is, want dat is die op waterstof ook. Maar dat lijkt mij gewoon een veel betere oplossing. Voor het aankomende jaar zou ik wel willen zeggen: pas op met een diesel kopen. Dat doe ik ook. Het gaat gewoon op korte termijn aangepakt worden dus als je een auto koopt, moet je daar wel rekening mee houden.”

Wat raadt jij je klanten aan om aan te schaffen in plaats van een diesel?
“Benzine of, het onderschoven kindje, een LPG. Een LPG-G3. Is in principe een schone uitstoot. Daar wordt nu nog weinig mee gedaan, maar dat geeft veel minder uitstoot dan een benzine auto. Dus mijn advies is: als je echt veel rijdt, koop een auto op LPG.”

24-12-2018

Een gelukkig 2019 toegewenst!

Wij wensen u prettige kerstdagen en een gelukkig en gezond nieuw jaar! Let op: op 24, 25, 26 en 31 december zijn wij gesloten. Dat geldt ook voor 1 januari. Op 2 januari zijn wij weer geopend. Tot dan!

07-12-2018

Bespaar geld: geef uw banden lucht

100 euro. Dat is wat u per jaar kan besparen als u eens per twee maanden de bandenspanning van uw auto controleert. De kans dat u dit doet, is echter vrij klein. Uit onderzoek van de Rijksoverheid blijkt namelijk dat ongeveer de helft van alle Nederlanders de bandenspanning minder dan drie keer per jaar controleert. Een stuk minder dan de aanbevolen zes keer dus. Het gevolg? Ongeveer 60% van alle automobilisten rijdt rond op te slap opgepompte banden. Hierdoor verliezen ze nodeloos kostbare euro’s aan benzine en aan de slijtage van banden.

Duurzaamheid

De kosten van slappe banden zijn in de eerste plaats vervelend voor de automobilist. Die automobilist betaalt meer aan de benzinepomp en meer aan onderhoud. Maar in de tweede plaats is het ook slecht voor het milieu, voor iedereen. Onvoldoende bandenspanning betekent namelijk ook dat meer benzine nodig is om de auto voort te bewegen, en meer benzine betekent meer CO2 uitstoot. Als alle automobilisten zouden rondrijden in auto’s met een goede bandenspanning, zou dit een vermindering van 0,4 megaton CO2 per jaar opleveren. Dit staat - schrik niet - gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van alle huishoudens in Groningen, aldus Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Milieu).

Veiligheid

Het oppompen van de banden zorgt er dus voor dat de banden beter functioneren. Hiermee bespaart u overigens niet alleen uw portemonnee en het milieu: het is ook veiliger. Dit komt omdat u met een goed opgepompte band beter een scherpe bocht kunt maken en ook sneller kunt remmen. Ten tweede heeft de veiligheid ook betrekking op het vrijkomen van microplastics. Wat zijn microplastics? Microplastics zijn kleine deeltjes plastic die in het milieu terechtkomen. Na plastic afval is de slijtage van banden de belangrijkste oorzaak van deze vorm van vervuiling. In het slijten van de band komen deze microplastics als fijne stof - zo’n 17 miljoen kilo per jaar - in de lucht of daalt het neer op het oppervlaktewater. Het inademen van de slijtstof kan vervolgens slecht zijn voor de gezondheid.

20-11-2018

Black Friday bij Auto Smits

Vrijdag 23 november is het weer Black Friday. Op deze dag stunten veel winkeliers met speciale aanbiedingen. Wij kunnen natuurlijk niet achterblijven en hebben voor u ook een speciale aanbieding. Ook plakken wij Smits Saturday eraan vast.

De aanbieding

Om u optimaal te laten profiteren, hebben wij in verband met Black Friday een speciale aanbieding voor u. Als u namelijk op Black Friday of op Smits Saturday een occasion koopt, krijgt u daar levenslang gratis APK bij. Kom dus op 23 of 24 november bij ons langs. U kunt dan op uw gemak kijken of een van onze auto’s aan uw wensen voldoet en eventueel een testrit maken. Wilt u al onze occasions nu al bekijken? Geen probleem, klik hier.

Tot vrijdag of zaterdag!

14-11-2018

Occasion relatief nog voordeliger door nieuwe bpm-tarieven

Het kan zijn dat u bij het aanschaffen van een nieuwe auto een stuk dieper in de buidel moet tasten dan voorheen. De prijzen van nieuwe auto’s kunnen als gevolg van nieuwe CO2-metingen namelijk fors stijgen. De metingen zijn nu een stuk nauwkeuriger, waardoor mogelijk meer uitstoot wordt gemeten en dat leidt tot een hogere belasting.

Het ministerie van Financiën bekent dat sommige modellen momenteel duurder zijn, maar ontkent dat dat komt door de nieuwe metingen. Brancheverenigingen RAI en BOVAG hebben onlangs metingen uitgevoerd en constateerden wel degelijk grote prijsverschillen. Volgens de organisaties zijn de prijsverschillen wel toe te schrijven aan de nieuwe CO2-metingen. Een definitief rapport in mei, moet aan alle onduidelijkheid een einde maken. Uit het rapport moet namelijk blijken waardoor de totale bpm-inkomsten zijn gestegen. Aan de hand daarvan zal worden bepaald wat er met de bpm-tarieven gebeurt.

Autofabrikanten mogen sinds afgelopen september geen nieuwe modellen meer op de markt brengen die getoetst zijn met de oude CO2-metingen. Auto’s die vóór september zijn gebouwd, mogen nog wel tot september 2019 worden verkocht. Momenteel verkeren we in de overgangsperiode. Het is in de praktijk mogelijk dat u nu een auto koopt die met die nieuwe CO2-meetmethode is getest. Mocht blijken dat de auto meer CO2 uitstoot, dan betaalt u meer aanschafbelasting. Tegelijkertijd kunt u een auto kopen die voor september 2018 is gemaakt en is getest volgens de oude methode. Hierbij kan minder uitstoot worden gemeten waardoor deze auto dan een lagere aanschafbelasting heeft.

Bij het aanschaffen van een occasion ontloopt u de bpm (aanschafbelasting) in ieder geval. Hierdoor worden gebruikte auto’s relatief nog goedkoper ten opzichte van nieuwe auto’s. En bij ons zijn de occasions ook nog eens scherp geprijsd.

9-10-2018

Nieuwe brandstoflabels

Vanaf 12 oktober 2018 zijn er nieuwe brandstoflabels. Alle tankstations in de EU krijgen gestandaardiseerde stickers die de diverse soorten brandstof aanduiden. Naast de tankstations in landen die lid zijn van de EU, geldt dit ook voor tankstations in Noorwegen, Zwitserland, Servië en Turkije.

Tanken in het buitenland kan de nodige verwarring veroorzaken. Niemand wilt zijn auto voltanken met de verkeerde brandstof. Maar als u niet weet dat dieselolie in Frankrijk gasoil of gazole heet, kan het zomaar gebeuren. Om een eind aan dit probleem te maken, zijn er van 12 oktober 2018 nieuwe labels.

De stickers

De ronde symbolen duiden dan altijd op benzine, de vierkante op diesel en de ruitvormige op gas. Deze stickers zullen op de pomp en op vulpistolen te vinden zijn. Ook nieuwe auto’s krijgen aan de binnenkant van de tankklep een sticker volgens hetzelfde systeem. Zo is direct duidelijk welke brandstof geschikt is voor uw auto.

Naast E5 zijn er ook de benzines E10 en E85. Het getal staat voor het percentage bio-componenten. Hetzelfde geldt voor diesel. Behalve B7 zijn er ook B10, B100 en XTL. XTL is een synthetische olie en is dus niet uit aardolie vervaardigd. Bij gas geven de letters in de ruit aan om welk type het gaat.

Meerdere soorten brandstof op komst

De stickers zijn nodig omdat er steeds meer brandstoffen bijkomen. Dat komt doordat de Europese Unie en nationale overheden willen dat we milieuvriendelijk gaan tanken. Er komen bijvoorbeeld steeds meer biobrandstoffen (al dan niet in mengvorm), waarmee auto’s minder schadelijke stoffen uitstoten.

In Nederland gaan er ook meer brandstoffen aankomen. Het aantal pompen met waterstofgas (sticker ‘H2’) zal toenemen. Euro95 en Super blijven bestaan, maar in 2019 zal Euro95 veel vaker meer ethanol bevatten, (maximaal 10 procent oftewel E10) in plaats van de huidige 5 procent (E5). Iedereen, maar zeker als je een auto hebt van voor 2000, doet er goed aan te checken of zijn auto geschikt is voor E10. Anders kunnen die auto’s altijd worden gereden op loodvrij 98, maar dat is niet overal meer verkrijgbaar. Checken kan op www.e10check.nl.

Bron: ANWB

21-9-2018

Rijden onder slechte weersomstandigheden

De herfstmaanden staan alweer voor de deur. Met een zomer vol mooi weer achter de rug gaan we ons weer opmaken voor de slechtere dagen. Zonder paniek te zaaien, waarschuwen wij u voor de slechte weersomstandigheden waar u mee geconfronteerd kunt worden. Het zou zonde zijn als u bijvoorbeeld een mooie occasion bij ons heeft gekocht en vervolgens schade aan uw auto oploopt. Laat u niet door ieder spatje regen afschrikken, maar wees in geval van storm en/of hevige neerslag alert. Let niet alleen op uw eigen rijgedrag, maar ook op medeweggebruikers. Ook zij kunnen onvoorspelbare wendingen maken onder verraderlijke omstandigheden.

6 tips van de ANWB

Onder slechte weersomstandigheden kunnen gevaarlijke situaties ontstaan op de weg. Daarom geeft de ANWB 6 tips over wat je kunt doen bij storm en regen.

  1. Matig uw snelheid.
  2. Houd uw stuur met twee handen vast.
  3. Indien u met caravan of in een hoge auto rijdt, pas uw snelheid extra aan.
  4. Zet bij een wolkbreuk uw verlichting aan en zoek een veilige parkeerplaats als het zicht teveel wordt belemmerd.
  5. Rijd rustig door forse plassen op de weg.
  6. Als kiest voor thuisblijven, zorg dat uw auto niet onder een boom geparkeerd staat.

Klik hier als u de tips van de ANWB nog wat uitgebreider wilt bekijken.